Visa alla 152 arrangemang:
sök i datumordning >>
sök i bokstavsordning >>
 
 
  Nils Berg Cinemascope :Plays Religion + Support: Yegor Zabelov (BLR)
I Nils Berg Cinemascopes nya föreställning får vi följa med på en resa genom det undersköna landskapet i indiska Punjab. Vi möter sikher, muslimer, kristna och hinduer som i korta sekvenser sjunger och spelar framför kameran. På ett hustak, i vägrenen, i ett vardagsrum, i en moské, på en gårdsplan i skymningen. Vad har de gemensamt och vad är det de vill förmedla eller bara uppleva inne i sig själva? Religionen, sången och beatet löper som en glödande tråd genom filmerna. Eller är det rätt och slätt människans längtan efter att släppa egot och för ett ögonblick uppleva något större? på Victoriateatern, Malmö
 
  Mera >>
 
  Familjen Styggsson
Möt den annorlunda och skruvade familjen Styggsson i en musikal om kärlek, vänskap och spindelnät. i Vellinge Konserthus
 
  Mera >>
 
  Din Näst Bästa Kompis pres. Styva Linan (SE) + Kiitos för allting (SE)
Styva Linan seglade 2022 upp som en av Sveriges mest intressanta albumdebutanter och kommer med ny musik till Babel på fredag 26 april för att visa vart skåpet ska stå!
 
  Mera >>
 
  Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye – Cohen på jiddisch
Sveriges egen jiddischdrottning, sångerskan Louisa Lyne och hennes band "di Yiddishe Kapelye" bjuder med oss på en stämningsfull resa genom gammalt och nytt, mörker och sorg, lust och livsglädje. Nyskrivet material blandas med folkkära hits. Vi får höra ett urval av Leonard Cohens dikter och sånger på jiddisch i ett innerligt och själsligt konsertprogram som erbjuder ett unikt möte när Cohens egna ord förs ett steg närmare hans judiska arv. En musikalisk hyllning till hans livsgärning med premiär det år han skulle fyllt 90, 2024. På Victoriateatern, Malmö.
 
  Mera >>
 
  Dolce (SE) LIVE - framflyttad till 27 april
16 februari återvänder Dolce med sitt tredje album. Först ut från skivan är titelspåret ”Ett liv”. ”Ett försök att fånga hur det är att kastas framåt i livet och på något vis hantera det som händer på vägen”, säger Dolce om låten. I samband med skivsläppet ger sig duon ut på en turné och kommer den 27 april till Babel!
 
  Mera >>
 
  Swan lake solo - av Olga Dukhovnaya
Den ukrainske koreografen genomförde en ekologisk dekonstruktion och koncentrerade sedan hela ”corps de ballet” i en enda artist: sig själv. på Dansstationen, Malmö
 
  Mera >>
 
  Gröna Hissen
Teater Krumelur presenterar den klassiska farsen Gröna Hissen! på MAF, Malmö
 
  Mera >>
 
  Konsert med Rickard Söderberg
Lördagen den 27 april skrudar Stenladan om till operasal. Då kommer Rickard Söderberg med pianisten Johan Reis att, under en timme, fylla lokalen med de vackraste noterna från operans värld varvat med personligt med Rickard. i Stenladan, Torup
 
  Mera >>
 
  DRAMA SLAM
Liveskriven dramatik på Månteaterns scen, Lund
 
  Mera >>
 
 


Alla 152 arrangemang >>
sök i datumordning >>
sök i bokstavsordning >>

 
     

PME-ART ”A User's Guide to Authenticity Is a Feeling”    

 
 
Kanadensiskt kollektiv trasslar med politik och konst

Konst och politik i ett evigt trassel när denna kanadensiska megagrupp packar upp tjugo år av kreativa samarbeten och skarpa framträdanden under en helkväll av performance, teori och samtal.

PME-ART (där PME bland annat står för “Pretty Much Everything”) är ett kanadensiskt konstkollektiv med bas i Montréal. Under tjugo år har de skapat föreställningar och framträdanden som kombinerar musik, litteratur, bildkonst, poesi och filosofi. De ägnar sig hängivet åt vad de själva kallar sitt “destabiliserande trassel av konst och politik”.

Nu kommer en av gruppens konstnärliga ledare, Jacob Wren, till Inkonst. För att fira PME-ARTs tjugonde födelsedag skrev Jacob en bok om deras historia med titeln Authenticity is a Feeling. Här presenterar han en “user’s guide” till boken om allt de gjort under de senaste två decennierna. Det är ett ut-och-invänt konstnärssamtal, en motsägelsefull berättelse om att skapa tillsammans och en förförisk memoar om att tro på något så sårbart och samtidigt livsviktigt som att vara sig själv i en scenisk situation.

Jacob Wren och PME-ART har tidigare visat föreställningarna Every Song I’ve Ever Written, The DJ Who Gave Too Much Information, och HOSPITALITY 3: Individualism Was A Mistake på Inkonst.

PME-ART (CA) undersöker den sceniska situationen med stor öppenhet gentemot publik och kreativa samarbetspartners. De har under sina tjugo aktiva år visat sina verk i mer än femtio städer världen över. Bakom gruppen står trion Jacob Wren, Sylvie Lachance och Richard Ducharme.

Av och med: Jacob Wren, med medvetna och omedvetna bidrag från PME-ART’s samarbetspartners | | Kostym: Claudia Fancello | Teknik och ljus: Paul Chambers | Produktion och teknisk chef: Nikita Bala | En samproduktion mellan PME-ART (Montréal), FTT (Düsseldorf) med stöd inom ramen för the Alliance of International Production Houses genom the German Federal Government Commissioner for Culture and the Media och Inkonst | Med stöd av La Chapelle Scènes Contemporaines (Montréal), Conseil des arts et des lettres du Québec, Conseil des arts de Montréal, och The Canada Council for the Arts

Språk: Engelska

____________________________________________

ENG

19.00
110 mins
English
160/110

Canadian collective entangled in art and politics
Art and politics in an eternal tangle when this canadian group unpacks twenty years of creative collaborations and peculiar shows during a night of performance, theory and conversation.

2018 marks twenty years of PME-ART. To celebrate, co-artistic director Jacob Wren wrote a book entitled Authenticity is a Feeling: My Life in PME-ART, a book he describes as “a compelling hybrid of history, memoir and performance theory.”

But books about performance never feel quite right, or at least never feel like enough on their own. Addressing performance requires performance. So we created this accompanying work entitled A User’s Guide to Authenticity is a Feeling. It is an artist talk turned inside out, an artist talk that tells more about artistic struggles and challenges than about any worldly success.

This performance will also document the reactions PME-ART’s past and current collaborators had to the book. What they agreed with and what they found unfair, demonstrating how our shared artistic history creates collaborative dynamics that are complex. This performance asks: why do we do it, why do we continue to believe so stubbornly in the fragile but essential act of “being yourself in a performance situation,” and how do we continue to hope against hope that our destabilizing tangle of art and politics might still, in some small way, change the world.

http://www.pme-art.ca/en

PME-ART (CA) —which refers, among other things, to Pretty Much Everything—is a loosely defined interdisciplinary group whose explorations and innovations over the last 20 years have given rise to unusual performances that combine music, literature, visual art, poetry, and philosophy, based on both theoretical and practical research.

Open, setting no artistic limits, and driven by social concerns and critical reflection, the core of PME-ART is composed of two artistic directors, Jacob Wren and Sylvie Lachance, and an administrative director, Richard Ducharme. They are constantly partnering with other artists to devise new collaborative projects. Their work examines the performance situation with considerable openness to both artistic co-creators and audience.

The work of PME-ART examines the performance situation with considerable openness to both artistic co-creators and audience. PME-ART has presented in over fifty cities in North-America, Europe, and Japan. Past creations presented at Inkonst include Every Song I’ve Ever Written, The DJ Who Gave Too Much Information, and HOSPITALITY 3: Individualism Was A Mistake.

By: Jacob Wren, with the explicit or implicit contributions from PME-ART’s collaborators | Costumes: Claudia Fancello | Technical Direction and Lighting: Paul Chambers | Production and Technical Manager: Nikita Bala | Coproduction: PME-ART (Montréal), FTT (Düsseldorf) supported within the framework of the Alliance of International Production Houses by the German Federal Government Commissioner for Culture and the Media, and Inkonst, with the support of La Chapelle Scènes Contemporaines (Montréal), the Conseil des arts et des lettres du Québec, the Conseil des arts de Montréal, and The Canada Council for the Arts.


Speltid: 110 min.
Kategori: [Performance] [Teater]
Hemsida: http://www.inkonst.com

Föreställningar:

Antal tidigare föreställningar: 2 st. sedan fre 26 okt 2018


Fram till 72 timmar innan föreställningen börjar kan du boka via nätet. Fram till 4 timmar innan kan du köpa biljetter via nätet. Ring tel.040-103020 under våra öppettider om du vill boka via telefon.

Direktlänk till denna sida:
http://www.kulturcentralen.nu/i/?13297

Till förstasidan >>