Ronnie Åström Trio Med en rivig men samtidigt sammetsmjuk rockröst och texter om kärlek, tid och livets förgänglighet, som inramas av oemotståndliga melodier och skickligt gitarrspel, lämnar Ronnie Åströms musik ingen oberörd. Åström är en alltigenom övertygande liveartist och konsertupplevelsen är intensiv och svettig. Han ger allt från första takten till den allra absolut sista tonen, som om han vore född på scen. på Victoriateatern, Malmö
Malmö International Festival of Oud and Arab song - Inställt The evenings of October 24th and 25th, 2024, are set to be luxurious and dazzling as part of the Malmo International Festival of Oud and Arab Song. The audience will witness the presence of shining stars from several countries, making these nights unforgettable. På Malmöpalatset.
DNBK pres. Hemliga Klubben (SE) LIVE Bandet med en energinivå som fått en spelning avbruten på grund av att dansgolvet ”höll på att rasa in” på Södra Teatern är tillbaka den 25 oktober med samma energi på Babels scen, Hemliga Klubben!
Aziza Brahim (WSA/ESP) - Inställt Ökenblues som tar oss från Västsaraha till Barcelona. Med passion och elegans, rör sig Aziza Brahim skickligt mellan sina västsaharianska rötter och Barcelona där hon nu lever i exil. Född och uppvuxen i de saharawiska flyktinglägren på gränsen mellan Algeriet och Västsahara, tillsammans med tusentals andra saharawier som fördes bort från sina hem i Västsahara, har Aziza Brahims liv präglats av både plågsamma prövningar och viljestyrka. Musiken Aziza gör speglar både sorgen och hoppet hos människorna i lägren. på Victoriateatern, Malmö
DAMEN I PYJAMAS Damen i pyjamas tycker mycket om att vara hemma.
Hon vaknar, sträcker på sig, och somnar om.
Hon klär nog på sig imorgon.
Den stora världen utanför må ha mycket att bjuda på, men det är inget för henne.
Hon gör ditten och datten och sysslar med sitt, medan grannarna och brevbäraren går förbi.
Men en dag, händer något som förändrar hennes liv…
Flickan utan ansikte En mysrysare för barn 9 - 12 år baserad på den populära boken Flickan utan ansikte av Ingelin Angerborn. Teater Sagohuset på Vellinge konserthus.
Egberto Gismonti (BRA) + special guest: Daniel Murray (BRA) Denna kväll får vi ta del av den världskända brasilianske gitarristen, pianisten och kompositören Egberto Gismontis enastående virtuositet och djupa känsla för musik – en tekniskt mästerlig och själsligt gripande upplevelse. Med sina specialbyggda gitarrer med upp till 14 strängar och stora musikalitet bjuder Gismonti på en oförglömlig konsert som tar oss genom Brasiliens rika ljudlandskap. Starkt influerad av mästaren Heitor Villa-Lobos, hämtar Gismonti influenser från jazz, västerländsk klassisk musik och folkmusik och skapar sitt eget musikaliska språk – utan hänsyn till genregränser. Konserten gästas av den brasilianska gitarrvirtuosen Daniel Murray. På Victoriateatern, Malmö.
To be En underhållande och fantasifull familjeföreställning om mänskliga rättigheter, full av hopp om din och min och alla människors rätt till ett värdigt liv. På Barnens Scen, Malmö.
Den svensk-bolivianska gruppen Khala Uma har i hela 35 år berikat Sverige med folkmusik från Anderna och skänkt aymarafolket ett ansikte. I Khala Umas nyskrivna musik blåser vindar från den andinska högplatån ihop med den skånska slättens klanger.
Gruppen tog form på 1980-talet i La Paz, Bolivia, då Gitte Pålsson arbetade som volontär med att bygga upp musikverkstäder ihop med aymarafolket. Där träffade hon Cesar Salazar, som spelade traditionell andinsk musik. Kärlek uppstod och 1988 anlände Cesar och Gitte till Sverige med dottern Tania Wayra.
Khala Umas suggestiva rituella står alltid i relation till Pacha Mama - Moder Jord. Denna relation är navet i den andinska musiktraditionen. Khala Uma väver ihop texterna och sångerna med olika flöjter, trummor, gitarr, charrango men också en mandola. Sångerna framförs på aymara, spanska och svenska, med rytmer från Anderna och med melodier som påverkats av svensk folkmusik såväl som av möten med folkmusiker från andra länder.
Khala Uma betyder "sten och vatten" på Aymaraspråket, det språk som folket i Bolivia pratar. Awicha betyder "gammal kvinna", "mormor" eller "farmor". Berättarkonserten bygger på Cesar Salasars berättelser och Tania Wayras minnen av farmor i Bolivia men också minnet av mormor som ville se Titikakasjön som ligger mellan Bolivia och Peru, innan hon dog. Vi möts över gränserna!
På scen: Cesar Salazar: panflöjter, kena, trumma, sång Tania Wayra: sång, fiol, trumma, övriga rytminstrument Gitte Pålsson: sång, gitarr, charrango Allan Skrobe: gitarr, mandola, m m
Tis 05 nov kl. 19:00 Plats: Moriska Paviljongen, Norra Parkgatan 2 (Folkets Park), Malmö Arrangör: Mix Musik Onumrerat. Pris: Entré 160,00 kr / Medlem/student 120,00 kr
Fram till 72 timmar innan föreställningen börjar
kan du boka via nätet. Fram till 4 timmar innan
kan du köpa biljetter via nätet.
Ring tel.040-103020 under våra öppettider
om du vill boka via telefon.