Performance lecture ”Den svenska kvinnan”
Malmö Universitet / Absurdum Temporary Art / Bastionen
En iscensatt föreläsning i gränslandet mellan vetenskap och scenkonst om det våldsbejakande kvinnohatet i digitala miljöer.
Sverige lyfts ofta fram som ett internationellt föregångsland när det gäller jämställdhet och kvinnors lika rättigheter. Men det är inte alla som håller med. Forskaren Tina Askanius tar med oss på en resa djupt ner i internets avkrokar där kvinnohatet frodas och Sverige framställs som ett land styrt av mansföraktspolitik och jämställdhetsgalenskap. Här debatteras ”den svenska kvinnan” flitigt. Vem är egentligen ”den svenska kvinnan”? Varför betraktas hon som farlig? Varför var det ett misstag att ge henne rösträtt? Varför förtjänar hon att bli våldtagen? Varför ska hon dö?
I den här föreställningen möts vetenskaplig forskning och scenkonstuttryck som ger nya perspektiv på denna högst aktuella samhällsfråga. Föreläsningen iscensätts av Absurdum Temporary Art som genom bland annat koreografi och musik ramar in olika delar av den digitala sfär som vi alla lever med dagligen, där den svenska kvinnan betraktas både som någon som måste skyddas, och någon som måste utplånas.
Det internationella konceptet Performance Lecture är en fusion mellan en föreläsning och en föreställning, där en forskare och en kulturaktör möts tillsammans på scen för att dela kunskap om forskning till publik. Det är ett spännande sätt att utforska och kommunicera vetenskap med hjälp av scenkonstens form – där kunskap förmedlas med konstnärliga metoder och verktyg och forskaren är en del av föreställningen.
Av och med: Tina Askanius
Regi och dramaturgi: Lisa Mårtensson
Koreograf och dansare: Nidia Martinez Barbieri
Komposition och ljuddesign: Lotta Fahlén
Ljusdesign och scenografi: Kicki Renberg
På scen: Tina Askanius, Nidia Martinez Barbieri, Lisa Mårtensson, Lotta Fahlén och Vilma Linton
Performance lecture är ett samarbete mellan Malmö universitet, Absurdum Temporary Art och Bastionen.
Tina Askanius är docent i medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för Konst, Kultur och Kommunikation (K3) vid Malmö universitet och knuten till Institutet för Framtidsstudier i Stockholm. Hennes forskning fokuserar på samspelet mellan digitala mediepraktiker och sociala rörelser och hon har under de senare åren intresserat sig specifikt för den radikalnationalistiska rörelsen i Sverige och dess mobilisering genom onlinemedier. Som en del av en rad internationella forskningsprojekt på området lyfter hon frågor om spridningen och normaliseringen av våldsbejakande budskap, extremistiska narrativ och konspirationsteorier; kön och extremism samt relationen mellan högerextremism och våldsbejakande kvinnohat i digitala miljöer.
Absurdum Temporary Art arbetar med temporära möten i form av scenkonst. De vill lyfta det konstnärliga, roliga och absurda i det vardagliga handlandet och beteendet genom att ta dem ur sin kontext, ifrågasätta normer genom att visa “det normalas” absurditet samt ställa existentiella frågor genom bekanta och lättillgängliga referenser. I varje produktion väljer Absurdum form och medier som passar temat bäst. Utmärkande för Absurdums arbete är en slags collage dramaturgi och att ljuddesign och musik har en framträdande roll i varje produktion.
Bastionen är en plattform för fri scenkonst i Malmö.
Speltid: 60 min totalt utan paus. Kategori:
[Föreläsning] [Performance] Hemsida: https://bastionen.se/
|
Föreställningar:
Antal tidigare föreställningar: 2 st. sedan tis 18 okt 2022
Fram till 72 timmar innan föreställningen börjar
kan du boka via nätet. Fram till 4 timmar innan
kan du köpa biljetter via nätet.
Ring tel.040-103020 under våra öppettider
om du vill boka via telefon.
Direktlänk till denna sida:
http://www.kulturcentralen.nu/i/?15851
Till förstasidan >>
|